Monday, November 19, 2007

Murtad di Era Ayutthaya

Diriwayatkan, pada satu ketika Raja Bhomorokot baru sembuh dari gering dan ingin pergi ke Watt untuk upacara thamboon takbart sebagai tanda kesyukuran. Ramai pembesar yang tersenarai untuk mengiringi baginda ke watt. Praya Phet Phichai, seorang penganut Islam keturunan Che Ahmad (namun pada masa itu tidak disebut Islam kerana kalau Islam sekadar disebut Khaek, manakala kalau Buddha disebut Siam. Jadi kalau disebut Siam, otomatik orang tahu itu adalah Buddha) Praya Phet Phichai mendapati namanya tidak ada dalam senarai mereka yang akan mengiringi raja lalu mengadap Bhomorokot mohon turut serta. Raja Bhomorokot berkata Praya Phet Phichai tak boleh serta kerana beliau adalah Khaek (Islam), hanya Siam yang boleh pergi takbart di Watt. Lalu Praya Phet Phichai sanggup tukar jadi Siam dan berikrar dengan Phra Sangkharat (ketua sami negara) di hadapan Raja Bhomorokot. Langkah Praya Phichai ini turut diikuti oleh ramai juga keturunan Che Ahmad yang lain. (jelas kepada kita bahawa ramai orang Islam ketika itu diberi gelaran Praya, iaitu satu gelaran besar seakan mereka itu pun keturunan raja, padahal gelaran itu adalah anugerah Raja besar utk mereka kerana taat setia dan jasa besar mereka.
Orang-orang Islam kebanyakannya adalah dari Parsi, Arab, India dan Makasar. Orang Siam menyebut makasar sebagai Makkasan, ada satu tempat bernama Makkasan sampai hari ini di Bangkok).
Antara pembesar Istana keturunan Khaek yang lain ialah Khun Kosha Isahak yang pertanggungjawabkan mentadbir "Amphor Khaek" (satu kawasan penempatan orang-orang Islam bermula dari jambatan Pratu Chin sehingga Watt Nang Mook menjurus ke Partu Kayi).
Kemungkinan besar juga nenekmoyang keturunan Nai Long adalah salah seorang pembesar raja ini, tapi cerita atas cerita atas cerita atas cerita, ada sikit "kona" lalu mendakwa keturunan mereka adalah Raja Besar Benua Siam. Perkara "melebih-lebihkan cerita" ini adalah perkara biasa dlm sesuatu planet, dunia, negara, bangsa, keluarga.
Peristiwa murtad dlm cerita ini bukan menjadi point utama kita. Point kita ialah, Bhomorokot (antara raja Ayuttaya) bukan beragama Islam. Noktah.

*sumber tentang Praya Phikchai dipetik dari web http://www.muslimthai.com/ dalam salah sebahagian perenggan dari satu artikel mereka dalam bahasa Thai bertajuk "Islam di era Ayutthaya". Artikel sepenuhnya ialah http://www.muslimthai.com/contentFront.php?option=content&category=11&id=38
Ia cukup menarik kerana turut memaparkan tentang Islam dari era Sukhothai dan Ayuttaya termasuk tokoh-tokoh yang terlibat.
Siapa tahu baca Thai sila teropong, yang tak tau baca sila melopong. Bodo-bodo aku pun boleh juga baca beberapa jenis bahasa. Bahasa Jawi tak berapa pandai tapi setakat tulis ba alif ba ya tu bolehlah. Tak sia-sia arwah cikgu aku yang bernama Yussuf Bin Senawi ajar aku bahasa jawi dulu.

No comments: