Monday, November 12, 2007

Kisah Chan dan Mook serta Sejarah Thalang

Sepertimana yg saya telah janjikan, maka kali ini saya petik sejarah Chan dan Mook, serikandi dua beradik yg terlibat dlm perang Thalang menentang Burma.
Nama gelaran yg Chao Fa Chulalok beri kpd mrk berdua ialah Thao Thep Kasatri dan Thao Thep Sunthorn sebagai anugerah atas keberanian mereka berjuang mengusir tentera Burma keluar dari bumi Thalang. Mereka bukan berangkat dari Kedah utk berperang di Thalang sebagaimana dlm cerita versi Melayu. Mereka adalah anak jati Thalang. Yang berasal dari Kedah ialah ibu mereka di mana dlm sejarah atau Phongsawadal mengatakan ibu mereka adalah keturunan Chao Meang Saiburee (Raja Kedah)
Chan dan Mook adalah anak Chao Meang Thalang yg bernama Phrak Thalang Chomrang. Manakala ibu mrk ialah Mae Siah atau Mak Siah. Dlm sejarah ini juga menyebut Chan dan Mook mempunyai lima adik beradik, Chan yang sulung, kedua ialah Mook (bukan kembar dlm versi Melayu), ketiga juga perempuan bernama Ma, yg ke empat lelaki bernama Add. Yg bongsu juga lelaki bernama Reang.
Chan dikatakan lahir sekitar tahun 2278 – 2283 (1735 – 1740 M) pada zaman Maharaja Bhorommokot pada penghujung era Ayutthaya. Manakala Mook pula jarak tahun sekitar itu juga, ketika terlibat dlm perang Thalang, kedua mereka berusia sekitar 45 – 50 tahun.
Pada zaman kanak-kanak, keluarga Chan dan Mook menetap di Barn Tak Khian (org zaman sekarang memanggil Barn Khian) Disebabkan keduanya adalah keturunan bangsawan, maka mereka mendapat pendidikan sewajarnya dan memiliki sifat keberanian tidak seperti wanita kebanyakan yg lain.
Apabila meningkat remaja, pada tahun 2297 (1754) Chan telah berkahwin dengan Mom Sri Pakdi, keturunan bangsawan Meang Ta kuathung, mereka peroleh 2 orang anak, yg sulung perempuan bernama Prang, yg bongsu lelaki bernama Thian. Chan menetap di Tak Kuathung bersama suami dan anak-anak lima tahun saja kerana Mom Sri Pakdi meninggal dunia pada usia muda. Setelah itu, Chan balik dan menetap bersama ibu bapa semula. Manakala Mook pula dikatakan tidak pernah berkahwin.
Pada tahun 2305 (1762), Chan berkahwin lagi setelah menjanda tiga tahun. Suami baru Chan ialah Praya Phimol yang merupakan orang yang dipertanggungjawabkan oleh Chao Nakhorn Sitammarat untuk menjaga hal-hal pentadbiran Meang Thalang. Perkahwinan baru ini, Chan dapat tiga orang anak lagi, yang sulung perempuan bernama Thong (Emas), yg kedua dan ketiga lelaki nama Chui dan Niam.
Pada penghujung pemerintahan Chao Aekathast, bukan Ekataat sebab ditulis dalam bahasa Siam sebagai เอกทัศ Chao Phraya Chom rang, bapa Chan telah meninggal dunia pada tahun 2310 (1767) dan adik Chan iaitu Add menggantikan tempat bapanya menjadi Chao Meang Thalang. Namun Add dan abang ipar Phrak Ya Phimol (suami Chan) tidak sehaluan lalu Chao Phrakya Sritammarat telah menukarkan Phrakya Phimol mentadbir negeri Phattalung. Chan tidak mengikut suami ke Phattalung tetapi berpindah dan tinggal bersama keluarga suami lama, Phrakya Pakdi di Barn Takuathung.
Ketika Ayutthaya pecah kena serang dengan Burma, kebanyakan pentadbir di selatan membebaskan diri masing-masing, antaranya termasuk Chao Praya Sritammarat dan juga Praya Phimol, suami Chan. Namun kebebasan mereka tidak lama bila Praya Taksin berjaya menghalau Burma. Selepas bebas dari ancaman Burma, Praya Taksin mencari Raja-raja di selatan yg berpakat membebaskan diri masing-masing ini. Chao Praya Sitammarat dan Praya Phimol berjaya ditangkap. Praya Phimol tidak dijatuhi hukuman sebagaimana Praya Sri Tammarat tapi dilucut hak sebagai Chao Meang Phattalung dan beliau kemudian kembali hidup sebumbung dengan Chan dan menumpukan diri dalam bidang perdagangan dan akrab dengan Francis Light.
Bahan dagangan yg dibawa oleh Francis ke Thalang ialah kain baju, senjata, candu dan membeli dari Thalang barang-barang seperti bijih,mutiara,gading gajah, dan herba.
Pada tahun 2319 (1776) Praya Sritammarat yg ditahan di Thonburi telah menunjukkan sikap yg baik dan menunjukkan taat setia, maka beliau diberi pengampunan dan diberi peluang menjadi pentadbir kawasan selatan sekali lagi. Apabila Praya Sitammarat berkuasa semula, beliau melantik semula Praya Phimol sebagai Chao Meang Thalang mengganti kan Add yg terkorban dalam satu kejadian pemberontakan.
Keakraban Francis Light dengan Praya Phimol org-org Thalang telah membuatkan beliau fasih berbahasa Siam, malah telah dianugerahkan gelaran Phrakyarajkapitan oleh maharaja Siam. Gelaran ini diberi setelah Francis menunaikan permintaan Maharaja membekalkan senjatapi, dan sebagai balasan juga, Francis Light juga telah diberi bijih seberat 100 para (para ialah jenis sukatan berat pada ketika itu, 1 para = 1 tul, 1 tul = 20 kati emas). Mungkin para inilah yg disebut dalam Undang-undang Kedah sebagi “paha”.
Bersambung…(sikit-sikit dulu, kalu panjang nanti jemu baca)

No comments: