Monday, October 8, 2007

Kalau engkau Berkalau, jikalau

Kali ini kita pakai teori kalau pula. Teori ini memang selalu diguna oleh anai-anai dlm hujah-hujahnya spt "kalau begini, kenapa tidak begitu,", "kalau begitu, kenapa tidak begini?"
Teori kalau yg ingin kita gunakan di sini ialah bagi merujuk dakwaan anai-anai bahawa Thai bersama Burma, malah dibantu Inggeris utk menyerang Kedah.
Jadi, mari kita mula berkalau.
Kalau benar Thai, Burma, Inggeris bersatu menyerang Kedah, yg tinggal di Kedah hanyalah Kedag.
Kalau Burma tolong Thai, apa yg Burma telah dapat? Ada Thai bagi satu daerah yg dirampas kpd Burma? Tak kan tolong free saja?
Kalau betul Thai dan Burma bersatu (dibantu oleh Inggeris pulak tu), tentu peta semenanjung tidak seperti hari ini. Tentu Thai dan Burma membahagi-bahagikan semenanjung mcm sepotong kek.
Kalau tidak kerana Thai/Siam, tentu Burma berkuasa ke atas semenanjung. Ini kerana kalau Burma nak kan Kedah, dia kena cantas Siam dulu, dan Siam tidak sekali-kali tidak akan berkongsi bunga emas dgn Burma.
Kalau tidak kerana Burma yg selalu serang Siam/Thai, tentu Siam tidak kehilangan jajahannya. Ini kerana akibat lemah dengan serangan bertalu dari Burma, Siam jadi lemah dan byk jajahan Siam memerdekakan diri.
Kalau betul Burma dan Siam berpakat serang Kedah, Semenanjung hari ini adalah milik Siam dan Burma. Dan akan org yg bercakap bahasa dlm video klip di atas tu. Saya kaji punya kaji, nak kata bahasa Siam bukan Siam, nak Kata Melayu bukan Melayu, nak kata Burma pun bukan juga. Rupa-rupanya bahasa MaSam, kacukan Burma dan Sam Sam.
Jadi berkalaulah engkau, sampai suara serak dan parau, kalau engkau berkalau, jikalau engkau sasau.

No comments: