Saturday, July 7, 2007

Mai auuu...ja pai wa khou naaaa...




The Islamic Siamese King started from 1350 - 1767 - PROF D.G.E HALL, “A HISTORY OF SOUTH EAST ASIA”, 1955.


Inilah dakwaan seorg pengkaji sejarah moden dari Sg. Petani yg menggelarkan dirinya anai-anai dlm blognya iaitu sejarahnagarakedah.blogspot.com. Malah kalau anda google ayat di atas, anda akan dapati ia telah di post dlm beberapa forum dan blog.


Namun bila ditanya dlm mukasurat berapakah PROF D.G.E HALL membuat dakwaan itu, anai-anai menjawab: Pg 727,under appendix,my copy is personally signed by him.
Pg 727 sebenarnya adalah ms kosong, manakala ms 728 adalah permulaan indeks & Glosari. Senang saja dia mau menipu org seolah-olah dlm dunia ini dia sorang saja yg baca buku.
Kemudian, Mr anai-anai memuatkan artikel baru dlm blognya bertajuk: PERKEMBANGAN ISLAM DI ARAKAN, MYANMAR I


, dlm artikel terkini itu, dia seperti org yg cakap tak serupa bikin menyatakan: “Penulis-penulis sejarah dari barat seperti Prof DGE Hall dan Winstedt hanya mendapat maklumat pemerentah Ayuthia dari rekod-rekod yang disimpan oleh Raja Chakri Thai Mongkut.”
Dia menambah: “Siapakah mereka, orang barat ini untuk menceritakan sejarah kita? Hebat sangat kah mereka hari ini? Takut kah kita hari ini kepada mereka (menyuarakan pendapat @ apa sekali pun) setelah kita menjadi bangsa yang merdeka?, sehinggakan penulisan sejarah jahil versi mereka yang masih menggangap thai dan siam itu sama sahaja masih kita gunakan.”

Sejarah kita?
Sejarah kita? Mengapa Siam itu boleh jadi kita?


Lebih hebat lagi anai-anai kata: “Hall dan Winstedt yang meneliti rekod thai chronicles ditipu bulat-bulat kerana rekod ini telah di tulis dan edit semula setelah Raja Chakri Rama I Sukuthai (bekas panglima tentera) mula berkuasa di negara Siam yang dulunya adalah kerajaan Islam dibawah Ayuhtia.”
Mak aii..rekod telah di edit? Siapa yg bagitau? Keturunan Dalam Keranda (Nai Long) yg bagitau? Atau dapat dari Hikayat Merong Mahwangwa? Hikayat dongeng tu? Kalau cerita Ultraman tu kartun, HMM tu lagi kartun. Rajawali cakap dgn garuda, garuda cakap dgn nabi..Ayunzannnn…


Lebih mengkartunkan, mrk ini telah letak nama Islam pada setiap nama raja-raja Ayutthaya dulu, kemudian dakwa raja-raja itu Islam. Tapi tak ada satu peristiwa yg blh mrk cerita tentang kehidupan atau tamaddun Islam yg dikembangkan oleh raja-raja itu.
Mrk tak memahami perasaan org Thai hari ini yg masih tidak dapat melupakan malah malah berdendam dgn keganasan Burma yg menyerang dan membakar kota Ayutthia dahulu. Kalau yg kena serang dan kena baker itu Islam, kenapa org Thai kisah?
Malah Ong Chakraphat yg ditawan oleh Burma itu telah dibebaskan setelah Baginda menjadi Sami. Setelah bebas tidak lama, baginda keluar dari sami dan mengatur strategi utk serang Burma.


…..In the hope of preventing further trouble, Bayinnaung in the following year permitted the captive king Chakrap'at, who had become a monk, to return to Siam on a pilgrimage. His generosity was misplaced, for on arrival home the king threw off the yellow robe and joined Prince Mahin in another attack on P'itsanulok….


Tapi tak gunalah kita quote dari sejarawan barat sbb puak anai-anai ni kata sejarawan barat itu tak betul dan mrk hanya percaya cerita mulut golongan dalam keranda yg boleh cakap Siam slang wayang kulit Noh Asun itu.


Berdasarkan bahsa Siam campur Melayu itu mrk mulai tafsir macam-macam benda. Pinang Tunggal mrk kata asal dari bahasa siam Pin Nang Tun Gal. Kalau Awang Sariyan dengar ini tentu dia mengamuk sebab Pinang dan tunggal adalah pure bahasa Melayu.


Aekathart mrk pronounce eka ta’at dan kata bermaksud aku ta’at. Haiyooo..penin..penin..kalau aekarat (merdeka) suruh depa ni sebut tentu bunyinya eka ra’at.


Manakala Candi pula depa kata bermaksud Lapisan Baik. Memang betul dlm bahasa siam Chan Dee bermaksud lapisan baik. Tapi masalahnya, yg beri nama candi tu bukan org yg membinanya, tapi org yg jumpa binaan tu iaitu org Melayu. Org Siam tak sebut candi lah. Org Siam sebut Chedi bermaksud pagoda atau stupa. Dlm English : · relies pagoda ; stupa or chedi containing relics ; reliquary stupa ; receptacle for relies ; phochadee

Candi ialah bahasa melayu sendiri, sendiri sebut, sendiri gila bahasa.. Awat raja Ayuthaya tu bila nak mati kena pi mati di Kedag? Ingat ada Air Asia ka dulu-dulu senang jer suka hati nak pi mati sana sini. Lagi pun, sebagai raja, lebih baik dia mati atas riba inang-inang dlm istana daripada mati merempat kat tempat lain.


Catatan-catatan sejarawan lain tentang anutan Raja Ayutthaya adalah spt:


….it was also a religious centre, owing to the long history of Buddhism in the area and the Khmer influence at Lavo/Lopburi. A thirteenth-century account of 'Chen-li-fu' -- probably a nearby coastal state -- mentioned that people 'tend to follow the law of the Buddha', while Ma Huan in the 1420s observed that the was 'a firm believer in the Buddhist religion' and that 'the people who become priests and nuns are exceedingly numerous.' …
-O.W. Wolters, 'Chen-li-fu, a state on the Gulf of Siam at the beginning of the 13th Century' JSS, 48, 2 (1960): 2; Ma Huan, Ying-yai sheng-lan, p. 103.


…. the Ayutthaya elite also started to display the kind of attention to religious construction and practices which was characteristic of the hinterland centres. Trailok built the royal wat of Si Sanphet, while Ramathibodi II 'built and improved many cities, temples, monasteries and houses for the re ligious and the poor from his own treasury' and also 'established the feasts and the gamedays'. The chronicles note that he had a massive Buddha image cast, honoured images dug up during dredging on the lower Chaophraya and enlarged the Si Sanphet temple. Chairacha (r. 1534-46) is also noted for his religious construction and charitable works, including finally creating a Buddha image larger than that in Sukhothai….
-van Vliet, Short history, pp. 68-9, and RCA (LP), pp. 18-19.


..Originally two pagodas were built by King Ramathibodi II to house the remains of his father King Borommatrailokanat and his brother King Borommarachathirat III. After the death of King Ramathibodi II a third was built on order of King Borommarachanophuttangkun to house the remains of Ramathibodi II….


Manakala Ibrahim Shukri dlm buku Sejarah Patani menceritakan: semasa Sultan Muzaffar Syah dari Patani (bapa Muzaffar Shah adalah Sultan Mohamad Shah yg asalnya adalah Siam Buddha, masuk Islam setelah penyakit kustanya hilang di ubati oleh Sheikh Safiyi al-Din, dari Pasai) melawat Ayuthia, raja Ayuthia (kemungkinan Chakraphat ketika itu) telah memberikan hadiah.


….. Dalam hal itu pun sewaktu baginda berangkat pulang itu telah diberi juga oleh Raja Siam-Thai itu beberapa orang hamba tawannya daripada orang Pegu (Burma) dan orang-orang Khmer (Kemboja) sebagai hadiah atas lawatan baginda. Sekalian hamba tawanan itu telah dibawa pulang ke Patani serta diberi baginda sebuah kampung tempat kediaman mereka hingga hari ini anak cucu dari mereka itu masih lagi ada di dalam kampung itu. Oleh itu sebab orang-orang itu masih beragam Buddha maka perbuatlah di dalam kampung mereka tempat kediaman Tok Sami yang dinamakan Kedi ertinya Rumah Sami, oleh itu orang Melayu Patani menggelarkan nama kampung itu Kampung Kedi hingga tetap sampai sekarang....


Dan ketika Chakraphat berhadapan dgn serangan Burma, Sultan Muzaffar bukannya nak tolong, tapi serang Ayuthia dari belakang kota. Ibrahim Shukri selanjutnya menceritakan:


…. Dalam tahun Masehi 1563 sampailah berita kepada Sultan Muzaffar Syah mengatakan negeri Siam telah diserang oleh orang Burma. Maka teringatlah baginda akan kesombongan budi pekerti orang-orang Siam-Thai yang telah ditunjukkan di dalam masa lawatan baginda ke Kota Ayuthia yang demikian bermesyuaratlah baginda dengan adindanya serta orang-orang besar hingga telah dapat mengambil satu keputusan akan menyerang Kota Ayuthia....


Memang teruklah Chakraphat akibat serangan depan belakang itu akibat perbuatan belot saudara lama yg dah jadi saudara baru..


Setelah sampai Sultan Muzaffar Syah dengan angkatan perangnya ke negeri Siam-Thai didapatinya Kota Ayuthia telah dikepung oleh tentera-tentera Burma. Maka dengan segera baginda mendaratkan angkatan perangnya dan terus menyerbu ke dalam kota Raja Siam-Thai pasukan orang-orang Siam-Thai yang mengawal di mukka kota itu habis menjadi korban oleh tentera-tetera Melayu Patani. Akhirnya lemah segala pertahanan orang-orang Siam-Thai, masing-masing pun lari membawa diri. Waktu itu rajanya ada di dalam istananya, bila terdengar tempik sorak tentera-tentera Melayu yang berjaya merobohkan pintu kota itu pun melarikan diri mengikut pintu belakang kota dan lari bersembunyi di suatu tempat yang bernama “Kok Mahaphram”. Di sini orang-orang Siam-Thai itu telah mengumpulkan kekuatan semual akan menyerang balas angkatan perang orang-orang Melayu Patani itu.
Setelah puaslah mereka mengamuk dan membunuh orang-orang Siam-Thai itu maka angkatan perang orang-orang Melayu itu pun mengundur keluar dari kota dan masing-masing turun ke kapal lalu terus mengangkat sauhnya belayar pulang ke Patani. Tetapi bila angkatan mereka telah keluar sampai di muara Sungai Chao Praya dengan kehendak tuhan yang maha kuasa baginda Sultan Muzaffar Syah pun mangkatlah dengan terkejut. Dan terpaksalah dikebumikan di kuala negeri Siam itu juga. Kemudian pulanglah angkatan perang orang-orang Melayu itu ke Patani dengan beberapa dukacitanya kerana kehilangan seorang rajanya yang dikasihi....


Jgn kata Ibrahim Shukri pun dapat sumber barat pula, kerana Ibrahim mendapat sumber dari kitab-kitab sejarah lama sebagaimana katanya dlm satu perenggan utk menerangkan tentang penduduk asal Tanah Melayu:


… Adapun bangsa yang lebih dahulu sekali mendiami di dalam Semenanjung Tanah Melayu, mengikut kenyataan dalam kitab-kita sejarah ialah orang-orang bangsa liar. Kemudian daripada itu diduduki oleh orang-orang Hindu yang datang dari negeri India. Setelah itu dikuasai pula oleh orang-orang Siam asli yang datang dari tanah Siam dan akhirnya baharulah kedatangan orang Melayu....

Penulis anai-anai mempersoalkan kenapa ada org Islam di Thailand hari ini. Kenapa ada org Islam di Chiengmai, di Ayutthaya dsb.


Kenapa tak tanya kenapa ada org Islam hari ini di UK, US dsb? Abraham Lincon tu Islam kot? Robin Hood pun Islam kot?
Kalau ada org Islam di mana-mana tu, tak kan terus katakan mereka itu Raja? Memang ada org Islam zaman Ayuthia dulu kerana mereka berdagang..


Sebagaimana kata Tom Pirez:
Ayutthaya as very cosmopolitan, with settlements of 'Arabs, Persians, Bengalees, many Klings, Chinese and other nationalities.' …


-Pires, Suma oriental, p. 104; Ma Huan, Ying-yai sheng-lan, p. 106. Mills identifies 'Shang shui' as Lopburi but this is unlikely given the consistent Chinese usage of 'Luo-hu' for that muang. Ma Huan locates Shang Shul 'over two hundred li (about 67 miles) to the north-west, which is almost exactly right for Chainat. Nakhon Sawan is a little further, but may be a better bet because of its strategic location and its background as a Khmer-influenced place since at least the twelfth century; David K. Wyatt, 'Relics, oaths and politics in thirteenth-century Siam Journal of Southeast Asian Studies, 32, 1(2001): 9-14.


Mungkin juga anai-anai and the gang terkeliru. Kerana Kerajaan Ayutthaya memang berkuasa sampai seluruh semenanjung (bukan merampas dari org Melayu, Melayu tak wujud lagi masa tu) Jadi tidak mustahil ada keturunan siam yg tertinggal di Kedah. Setelah bersemenda semendi dgn org Melayu, mrk ini pun jadi Islam. Lepas tu mula merapu keturunan raja-raja Ayutthaya itu Islam. Harap maklum bahawa Nai bukanlah golongan raja. Kampung saya ada sorang nama Nai Pherm (sudah mati sakit AIDS), sorang lagi Nai Vishit (tak tau ada di mana lepas keluar penjara kesalahan edar dadah.)


Last sekali, kalau kita tak percaya pada ahli sejarah, kita tengok sendirilah pada tinggalan binaan di Ayutthaya tu terutama seperti gambar disertakan. Wat Siam atau Masjid?
Mesti depa belok ke lain pula sebagaima dakwaan dlm satu artikel yg mengatalkan patung-patung Budha di Lembah Bujang sengaja di letak oleh Inggeris utk menesatkan penyelidik sekarang.


Adoiii,,tak tau nak kata apa lagilah. Tak ada kerja ka Inggeris tu? Lagi pun, bukan kah baik kalau mrk letak palang salib supaya senang dakwa yg Raja Ayutthaya tu Kristian.


Kenapa suka reka cerita? Kenapa? Kenapa? Sejarah bangsa sendiri tak ada ka? Atau sejarah sendiri versi Merong Mahawangsa dan versi Demang Lebar Daun itu tak menyakinkan?


Memang tak menyakinkan.

3 comments:

Anonymous said...

eka ta’at a bermaksud aku ta’at?
Apa kena mengena dgn "aku taat"? "Aku taat" ialah bahasa melayu.
siam islam Ayutthaya cakap guna bahasa Melayu ka?

Anonymous said...

ya..masa anak raja Patani serang Ayuthaya, masa tu Ayuthaya adalah Siam Buddha. Amalan zaman itu, bila berada dlm perang, kalau ketika berundur dan tak terbawa alat kebesaran atau harta, mereka akan buat satu upacara korban iaitu menanam harta-harta tersebut bersama seorang yg sanggup berkorban. Cara pengorbanan ialah duduk sujud dan sedia utk dipancung dan ditanam bersama harta karun itu.
Dia itu dianggap penjaga atau penunggu harta karun. Sesiapa yg cuba mengusik harta itu tidak akan selamat kecuali mrk yg berilmu. Itu pasal Sultan Muzaffar tak kena panah, tak kena tombak tapi mati mengejut.

Anonymous said...

Nudecelebs [url=http://nudecelebs.blogs4me.com/48934/ashley_greene_sweaty_and_sexy_and_stealing_my_credit_card/] naked pictures[/url] babe nude