Sunday, September 16, 2007

Beta Mula Fening


Dlm artikel terbarunya ASAL USUL BANGSA SIAM – BAHAGIAN II , anai-anai ada menyebut pasal beta

.....Puak Thai yang tidak dijemput ke blog ini mengatakan kami 'hijack' sejarah mereka, pada hal mereka lah penyamun yang mencuri sejarah bangsa Melayu keturunan Siam hari ini. Mereka membuka blog lain untuk menghentam kami sebab mereka takut dan bimbang rahsia ini diketahui umum. Tulisan mereka tidak ada isi, malah maki hamun dan terjemahan bahasa thai dikelirukan dengan bahasa Siam. Mereka sendiri tidak tahu identiti mereka. Nampak gayanya, puak Nyajud (Yakjuj) ini masih lagi menjalankan kerja-kerja datuk nenek mereka zaman dahulu, menjadi spy atau balachi dinegeri Kedah.. Baca di sini,....


Patut la beta rasa terbatuk-batuk saja..

Walau bagaimanapun, beta sangat berterima kasih kpd anai-anai kerana telah edit satu ayat yg membuatkan beta tersirap darah. Ayat asal dlm satu perenggan artikel ASAL USUL BANGSA SIAM – BAHAGIAN I berbunyi :

...Kita pun pernah mendengar kisah-kisah ulamak-ulamak Karamah dan orang-orang Islam Maunah zaman dahulu yang boleh pergi mengerjakan haji dalam sekelip mata sahaja, pedang terbang (**************)dizaman kekacauan tahun 1969, angkatan perang fisabillilah yang ghaib dibawah dua Kalimah Syahadah terdiri dari tentera alam atas dan bawah dll...

Bahagian dlm kurungan itu telah diedit, terima kasih. Ayat berbentuk ugutan atau ancaman mcm ni memang ada byk dlm forum2 sampah.

Tapi membaca artikel2 terbaru anai-anai ni membuatkan beta berasa fening dan tertanya-tanya, anai-anai ini wayar semua ada betul ka? Atau dia lupa makan ubat ka?

Apa dia ingat tamaddun dunia ni semua bermula dari Siam Islam Kedah ka? Sampai nama Iraq. Turkey, China pun berasal dari perkataan Siam Islam Kedah?

Takat nak mengubah bunyi kata itu dlm bahasa Siam memang bermacam benda boleh di sebut.

Ini tranlation ikut kamus beta:


Iraq = ee raq (nak muntah)

Turkey = Tud Khi (pungkog berak)

China = Chee Na (tunjuk muka)

Artikel anai-anai ni makin lama beta baca makin rasa ee raq..ada ka kata kita ni tak ada identiti. Kita ni Siam, itu la identiti kita. Yg separuh Siam, separuh Melayu tu yg tak ada identiti. Kalau jantina separuh jantan, separuh betina kita sebut toot..ada juga identiti dia. Tak lama lagi dia akan kata Nang Narg(hantu), Khun Phen, Khun Chang, KumanThong tu pun semua Islam dan nenek moyang dia..

Apa pun, sempena menjelang hari raya ni, beta mengalu-alukan tuan-tuan sekelian supaya menghantar kad ucapan Selamat Hari Raya kpd beliau. Kalau sesapa tak kenal anai-anai, tengok gambar kat atas nun...nak tengok lebih jelas dari sisi depan, sisi kiri, sisi kanan sila lihat di http://www.youtube.com/watch?v=rwxg4VSgJa4 Raya nanti, bolehlah berkunjung kat rumah dia sambil menjamah lemang cap pedang terbang. Jgn lupa bawa buah tangan.


1 comment:

rusdi said...

benar apa yang saudara katakan...ayuh teruskan usaha membongkar penipuan anai anai.