Saturday, August 4, 2007

Bukan Bohong Sebarang Bohong.


Beta, Phumingen Abdul Yadeh kembali lagi dgn isu Siam yg sangat menarik ini. Kali ini beta nak cerita pasal bohong pula. Entah berapa banyak bohong yg telah dibohongkan kpd kita dan kita terus percaya sebab kita tak tahu atau tak ada pengetahuan, maka senanglah kita menerima sesuatu itu sebagai sesuatu yg benar.

Contohnya bila kita membaca berita tentang sesuatu kejadian di tempat yg kita tak pernah pergi, apa saja yg dipaparkan dlm berita itu kita terima belaka. Tapi kalau berita itu berlaku di tempat kita dan kita pun turut berada dlm tempat kejadian kita akan dapati beberapa kesilapan fakta yg di laporkan dlm sesuatu berita.

Begitu jugalah sekiranya org bercerita pasal org Arab, org Badwi, org bani itu, bani ini, kita pun mendengar sajalah. Kalau mereka bohong pun bohong lah..kita mana tahu..

Tapi...kalau org Melayu nak bohong pasal Siam, mana boleh. Segala pembohongan ini kita tahu. Yang benar kita akui benar, yg tak benar kita pun bangkanglah. Melayu nak cerita pasal keturunan Siam serupa itik bercerita keturunan ayamlah, sebagaimana anai-anai kata dlm perenggan terakhir artikel terbarunya Gelaran "Long" dalam masyarakat Melayu

Kita tak bangkang kalau dia kata gelaran Long itu ialah gelaran Melayu. Itu hak dia. Tak ada kena mengena dgn kita. Walau bagaimanapun ingin ditegaskan bahawa tiada gelaran Long dlm salasilah keluarga Siam. Walau pun Nai ada, tapi Siam tak akan namakan anak mereka Nai Keranda, Nai Sesat atau Nai Menurun. Dan kalau mereka kata negara Siam itu di asas oleh raja Kedah, itu satu pembohongan.

Tom Pires yg mencatatkan perjalanannya dari Melaka ke Ayuthaya sekitar 1512-1515 melaporkan:


..Kedah is a very small kingdom, with few people and few houses. It is up a river. There is pepper there, a matter of four hundred bahars a year. This pepper goes by way of Siam to China, with that which they bring from Pase and Pedir also. ...


Ada ka logik, sebuah negeri yg ada beberapa org penduduk dan beberapa buah rumah dan hasilnya hanya lada itu mengasaskan sebuah negara yg lebih besar dan perdagangan lebih pesat dan pedagang datang dari seluruh pelosok itu sebagaimana Ayutthaya dicatatkan oleh Tom Pires:


...There are, however, Arabs, Persians, Bengalees, many Kling, Chinese and other nationalities. And all the Siamese trade is on the China side, and in Pase, Pedir and Bengal...


Anai-anai nampaknya semakin menunjukkan ketidak pengetahuannya tentang Siam bila menghuraikan tentang gelaran Nang. Katanya:


..Anak-anak perempuan diberi pangkal nama Tuan di Kelantan, atau "Nan" atau "Nang" di Terengganu (dipercayai dari perkataan "Nae" bererti "puteri' dalam bahasa Siam i.e Puteri Saadon Nang Kemuning, Raja Kuning)...


Dia berkata dipercayai Nang berasal dari perkataan Nae dlm bahasa Siam. Dari mana pula datangnya Nae? Kalau Nang, Nang lah. Memang dlm Siam ada gelaran Nang yg merujuk kpd wanita. Tapi jgn terlalu gembiralah sbb gelaran nang ini tidak semestinya puteri atau permaisuri. Contohnya:


Nang Nora - Penari Menora

Nang Likay - Penari Likay

Nang Rambong - Penari Rambong

Nang Mai - Hantu kayu/penunggu pokok

Nang Yark - Gergasi Betina

Nang Bian/Nang Rai - Watak wanita jahat dlm filem/drama

Nang Ratri/Nang Bambre - Pelacur

Nang Aek - Watak Utama Wanita dlm filem/Drama


Manakala kalau golongan raja, ia tidak disebut Nang saja tapi ada gelaran seperti Phra Nang Chao polan..polan..kalau sebut nang saja mungkin para inang pengiring atau gundik saja.


Satu perkara lagi, anai-anai sering menyebut bahawa bahasa Siam yg di tutur di Perlis,Kedah,Perak dan Kelantan adalah tidak sama dgn bahasa Siam di Thailand. Malah dia kata org di Thailand tak faham lagi bahasa Siam pertuturan di Malaysia ini.

Dengan siapa anai-anai pernah bercakap? Kalau dgn pelacur Dannok memanglah dia tak faham kerana pelacur yg rata-rata berasal dari Isarn itu bukan saja tak faham bahasa Siam Paktai tapi cakap Siam Bangkok pun mereka tak pandai. Kalau Isarn Lao tu mereka pandailah.

Setahu beta, bahasa Siam yg beta sekeluarga cakap sekarang ni adalah sama dan boleh difahami oleh org Thai sampai ke Pathalung kerana pertuturan kita adalah sama. Cuma kita cakap Siam yg betullah, jgn Siam rojak. Siam rojak atau Siam Melayu Kubor Panjang atau Siam Melayu Asun memanglah org Songkhla tak boleh faham.

Nak faham lagu mana? Mai kita tengok Melayu Pendang cuba bertutur Siam dgn peniaga di Dannok (dgn harapan nak dapat harga murah)


Peniaga: Mau beli apa bang? (dia cakap melayu)

Mat Pendang : Ee ha kesut sak kho (mau cari kasut sepasang)

Peniaga: kesut.?..kesut mai mee..(padahal dia ada jual kasut, org siam kata Kreag daaaa..)

Mat Pendang: ooo..kesut ha mai..kapak nyang mai?

Peniaga: kapak? mai ru kwang..

Mat Pendang pun berlalu. Dia pi kat org jual durian pula.

Penjual Durian : bang, durian bang. Amik semua kira 20 cukup.

Mat Pendang : Mai Mau au thang phe..pha mai dai..khay mutu ma dok..mai pha rot ma..rotax tai..diau mata chap..

Kalau cakap siam rojak macam ni sapa nak faham?


Jemputlah anai-anai pergi ke kampung-kampung di Patthalung atau Nakorn Sti Thammarat. tengok bahasa Siam macamnana yg depa cakap. Atau kalau tak ada kesempatan ke sana, rajin-rajin la tengok wayang kulit Siam atau menora. Beli CD pun boleh. Tengok bahasa Siam apa yg mereka guna. Malah ada beberapa penganyi piring hitam dari selatan Siam yg merakamkan lagu Siam dlm loghat macam yg beta sedang cakap di Kedah. Antaranya seperti Luang Kai dan Bau Wi.

Antara lagu Luang Kai, dia mengeluh kerana tidak pandai berbahasa Bangkok, lalu salah satu lirik lagu itu berbunyi:


..Phi laeng chad kham diau..khre kham wa rak..laeng dai tem pak..bla..bla..


Antara lagu-lagu Luang Kai yg menggunakan bahasa Siam Selatan ialah:


-Lhaeng chud kum diew

-Bin lhar dong

-Kon mai sar rai

-Lhob mar baan rao

-Kwan jai pee lhuang

-Sao sah tor mor ram

-Kon kee hok

Perkataan seperti laeng (cakap), Lhop (balik), kee hok (bohong) adalah bahasa Siam Selatan dan sama dgn pertuturan seharian beta sekeluarga. Yg kata bahasa Siam Kedah tak difahami di Thailand itu adalah satu pembohongan belaka.


Ini sebahagian pembohongan anai-anai tentang bahasa. Tak pasti dia nak berbohong atau memang dia kurang tahu. Tapi kalau nak bohong pada org yg tahu, kita kena betulkanlah.

Kita pun bukan hendak bermusuh dgn dia. Tidak dinafikan bahawa keturunan Siam ada ramai di Kedah, dan ramai telah hilang identiti Siam kerana nenek moyang mereka telah peluk Islam. Bila peluk Islam, terus tukar nama jadi Melayu lalu anak cucu mereka pun ingat yg mereka itu berketurunan Melayu. Di Kampung beta ada ramai masuk Melayu iaitu adik beradik Ta Prean tu lah. Mereka terdiri dari Ta Prean (Lebai Husin), Ta Klap (Harun), Ta Warn (tak tau nama Melayu dia), Ta Chu (tak tau nama Melayu), Ta Khong (tak tau nama Melayu dia)..Setakat mereka sajalah beta tahu bahawa mereka itu adalah org Siam. Anak-anak cucu mereka sudah beta tak pasti lagi sebab dah nama Melayu semuanya. Bayangkanlah, anak cucu mereka ini yg baru satu dua generasi sudah sukar utk kita kenal pasti, bagaimana kita nak kenal pasti waris-waris keturunan Siam yg sudah berpuluh generasi itu. Apa pun, kita bangga dgn keturunan Nai Long kerana masih mengaku berketurunan Siam tapi kita kesal sebab mereka malu mengaku nenek moyang mereka adalah Kapiaq..apa nak buat...ini ibarat hwa lerm teen (lembu lupa kaki).

Apa yg membuat mereka ini masih mengaku keturunan Siam beta pun tak pasti. Mungkin Tok nenek tegur kut.





3 comments:

armour said...

betul ke org thai ni? pandai cakap melayu..apa beza thai dgn siam?

ahazeman said...

mereka ini mungkin keturunan tai yang dihantar bersama arwah ibu manjalara (bini arwah sultan abdul hamid)bagi menjaga wat-wat yang ada di Kedah...

malaysiagottalent said...

Entah kenapa selepas 2 tahun saya baru terbaca artikel ini. Tapi saya kurang senang dengan ayat terakhir yang mengatakan orang siam takut mengaku siam kerana nenek moyang kami berketurunan kafir. Saya bangga darah saya sebagai seorang berdarah siam dan tahu bahawa moyang saya memang bukan islam. Tetapi bagi saya jati diri saya tetap siam dan agama saya adalah islam. saya rasa terpanggil untuk memberi komen kerana saya ini sensitif sedikit tentang bangsa ini...