Sunday, January 6, 2008

Perihal Nat


Cerita berkaitan Nat ini menjadi pilihan aku kali ini setelah membaca satu artikel dari sebuah blog. Aku tidak ingin sentuh petikan-petikan ayat-ayat dari kitab yang disertakan dalam artikel itu, tetapi aku terasa ingin memulis bila ada satu bahagian menyebut tentang Nat.

Menurut blogger bertaraf pensyarah ini, orang Thai menyebut naga sebagai Nat. (kalau semua pensyarah universiti Malaysia berpengetahuan setakat ini, aku rela hantar anak aku jadi kuli kedai pomen daripada berhabis duit hantar anak masuk universiti, praktikal kat kedai pomen selama satu tahun lebih bernilai komersil dari buang masa tiga tahun belajar kat universiti...pendapat aku la.)

Baiklah, mari kita kembali kepada tajuk kita kali ini, Nat. Bagi orang Siam, Nat bermaksud "temujanji". Nat Sabtu di pekan Kodiang adalah temujanji antara peniaga dengan pembeli. Peniaga membawa barangan, pembeli membawa wang. Temujanji itu berlaku berterusan setiap minggu pada hari Sabtu sehingga sekarang. Nat Kubur Panjang pula ialah setiap Isnin, Nat Kampung Bukit, jalan Naka pada setiap Khamis. Nat Pendang aku dah lupa hari apa, tapi aku pernah pegi Nat tu. Nat Arau setiap Rabu, Nat Padang Sera setiap Isnin.

Manakala Nat Myria pula ialah penyanyi cantik jelita dari Thailand. Nong Nat (adik Nat) pula ialah artis bogel dan pernah merakam aksi seks dgn jantan Jepun, Nong Nat juga dari Thailand. Bila terbaca ini, aku percaya ramai drp anda mula search google "Nong Nat+Nat Channapa". Search, jangan tak search.

Walau bagaimana pun, Nat tidak bermaksud Naga. Orang Siam menyebut naga sebagai Nag. Nag berasal dari perkataan Sanskrit, singkatan perkataan naga. Siam dan Melayu pakat tiru perkataan Sanskrit bagi perkataan ini.

...The word Naga comes from the Sanskrit, and nag is still the word for snake, especially the cobra, in most of the languages of India. When we come upon the word in Buddhist writings, it is not always clear whether the term refers to a cobra, an elephant (perhaps this usage relates to its snake-like trunk, or the pachyderm’s association with forest-dwelling peoples of north-eastern India called Nagas,) or even a mysterious person of nobility. It is a term used for unseen beings associated with water and fluid energy, and also with persons having powerful animal-like qualities or conversely, an impressive animal with human qualities...

Sekian, wallahualam Bisawab.


*Gambar di atas ialah seorang peniaga durian di Nat Kodiang.