Sunday, August 30, 2009

Nai Long Kartika



TAIPING - Shukarnor Abdul Mutalib, 60, kurang senang dengan kecaman segelintir masyarakat termasuk beberapa penulis blog yang memperlekehkan niat ikhlas anaknya, Kartika Sari Dewi, 32, untuk menjalani hukuman sebat akibat kesalahan minum arak.
Lebih mengecewakan beliau ialah ada pihak yang mempertikaikan asal-usulnya termasuk mendesak status kerakyatan keluarganya ditarik balik.
"Mereka mencemuh Kartika kononnya berasal dari negara jiran dan telah memalukan negara ini. Ekoran itu, kami sekeluarga telah didatangi pihak polis beberapa hari lalu bagi menyiasat latar belakang kami.
"Saya ingin tegaskan kami anak Melayu Perak jati dan merupakan keturunan Ngah Lamat iaitu bapa saudara Tengku Menteri Ngah Ibrahim yang merupakan salah seorang pembesar negeri ini," katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika membawa Kartika dan beberapa anaknya yang lain ke makam Ngah Ibrahim yang terletak di Kompleks Sejarah Matang dekat sini semalam.
Shukarnor memberitahu, beliau juga terlibat secara langsung dalam proses membawa pulang tulang-temulang Ngah Ibrahim dari Singapura ke Perak yang disempurnakan pada September 2006.

10 comments:

pakteh said...

salam sejahtara..
apa maksud Nai Long....
ingin tahu...

pakteh
Gulau, Sik

Anonymous said...

nak tau makna Nai Long kena lawat blog sejarahnagarakedah.blogspot.com

zack said...

Sawadikap Pak Yadej,

Apa pulak Nai Long Kartika???

Dah dia kata dari keturunan Nai Ngah Lamad maka gelarannya mestilah Nai Ngah Kartika...

Gelar pakai "Nai Long" hanya untuk zuriat keturunan Koya Long shj manakala kalau dari zuriat keturunan Megat Terawis/Koya Ngah akan pakai "Nai Ngah". Ada FAHAM???

Lain kali kalau Pak Yadet tak tau pasal hal orang jgn main tulis sembarangan.

Lain la Pak Yadeh, memang darah yg mengalir dlm badan Pak Yadeh tu ada campoq darah chulalongkorn. Maka boleh la disebut dgn gelar Nai Luang Adul Yadeh At-Thailandi campoq As-siami.

Ha ha ha....SUNDAL PUNYA KETURUNAN!!!

Anonymous said...

aaikkk..tak puas gila gelak dlm blog sendiri, mari gila gelak dlm blog ini pulak...
sah puak keturunan gila nih...

Phumingen Abdul Yadeh said...

Anon 4:37,
Jgn berkasar dgn "tetamu"..

Anonymous said...

Tuan Orang Kaya Nai Anon 4:37,

Depa gila talak ke gila bayang sendiri ke atau gila kuasa...atau gila gelak ka?

Anonymous said...

Saudara Zack, salam sejatera. kita orang timur tak baik cakap sundal pada keturunan orang. Tanya diri sendiri dan keturunan saudara kalau tak sanggup bayar untuk cari orang sundal. Hang jangan main2 orang sanggup bayar RM300 untuk satu jam dengan sundal ni . rasanya saudara pun pernah dapat khidmat kat sundal2 di luar sana. kalau pernah maknanya saudara pun sundal juga lah kah kah kah. tetamu dgn tetamu tak pah . tuan rumah diam2 ajer.maaf yer abdul yadeh aku ni tetamu yang ganaz cikit.

Anonymous said...

Anaon 8:24..hang bukan tak tau, tuan yadeh bahasa simbolik dia tajam..Aku dapat rasakan apa yg dia maksudkan dgn "tetamu"..
dlm bahasa thai, ruang tamu disebut "hong rap khek".
jadi, tetamu apa maksud dia hang pun tau-tau..

Anonymous said...

anon 10.19am dan abdul yadeh kita kan satu malaysia apa2 pun kita dalam negara yang berbilang kaum, bangsa dan agama. pemikiran mendewasakan kita untuk memikirkan cara perdebatan yang positif jika tak setuju dengan buah fikiran dan pendapat masing2. aman makmur sentosa hidup kita. Saling bermaafan di Eid Mubarak yang mulia ini. Untuk Abdul yadeh kuat kan iman sabar sebagai kunci segalanya.aku tak tahu maksud
" tetamu" oleh abdul yadeh tapi posting sundal tu lebih dulu di utarakan dari "tetamu". Hang kena fahamlah kenapa abdul yadeh ckp "tetamu" kat Zack.

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI